Het is nu :Ga snel naar :Hoeveel mensen zijn online...ForumEr zijn gasten en leden onlineWebsiteEr zijn 2 gasten en 0 leden onlineLaatste posts op het forum:
No posts were found |
Oorspronkelijk was dit een idee wat al heel lang liep. Het 1e draadje hierover werd al in mei 2012 gestart. Maar zoals zo vaak werd er weinig gedaan, behalve wat rond schrijven en op elkaar wachten. Tot september 2014.
Toen werd eindelijk concreet initiatief genomen om te komen tot een startbijeenkomst, aanvankelijk zaten op 8 oktober 2014 vier man aan tafel. Na nog een bijeenkomst op de gastendag 2014 was het definitief. In januari 2015 is het initiatief op het 3railforum gepubliceerd.
Maar......belangrijk is ook de hoofddoelstelling welke is vastgelegd: Het periodiek en voor iedereen toegankelijk bij elkaar komen om te rijden, knutselen, bouwen, verbeteren, materialen en kennis uitwisselen, vaardigheden van elkaar benutten, praten maar vooral gezellig met modelbouw bezig te zijn.
Inmiddels is de club uitgegroeid tot 9 man, die elkaar niet alleen op de “moduledagen” zien. Sommige leden rijden met elkaar mee naar workshops of de beurs in Houten. Vaak wordt ook in Houten afgesproken voor een bakkie koffie, het meebrengen van materialen, een gezamenlijke lunch of een korte ingelaste vergadering. Ook hebben enkele leden onderling afgesproken om een car-system te gaan toepassen op hun modules, waarbij de auto's uiteraard beide modules aandoen. En andere leden willen dan ook weer aansluiten. Een verder voorbeeld van het gemeenschappelijk “zaken” doen is de ontwikkeling van een eigen dag-/nachtschakeling die gekoppeld kan worden. Naast het ca. 6 x per jaar “modulerijden”, worden ook andere zaken gedaan. Zo is het initiatief genomen om gezamenlijk te knutselen. Dat houdt in dat er gedurende het jaar een paar bijeenkomsten worden georganiseerd waarop de modules in principe niet worden meegebracht. We denken daarbij meer aan knutseldagen zoals workshops op het gebied van bomen maken, weatheren, airbrush vaardigheden en/of landschapsbouw. De bedoeling is dat (indien mogelijk) deze workshops ook opengesteld worden voor anderen. In 1e instantie organiseren we zaken omdat wij als modulebaan jongens zelf willen leren, maar als het maximum aantal deelnemers niet is bereikt, willen we anderen daar zeker in laten participeren. Het is zeker de bedoeling om, als we zover zijn, te proberen om onze baan ook op beurzen ten toon te stellen.
Tot zover over de club en de doelstellingen.
De modules.
Er is gekozen voor modules die eruit zien als een kijkkast, met zijwanden, achterwand en fries. De modules worden aan beide zijden afgesloten door een zogenaamde black-box (verder BB) van 30 cm. Doordat de buurman dat ook heeft ontstaat tussen de modules een ruimte van 60 cm die wordt afgedekt met een plaat. Dit geeft 3 voordelen:
Technische aspecten:
Gemonteerd ziet het er dan uit zoals op onderstaande foto.
Verder zijn er zaken vastgelegd betreffende de rails :
Waarom deze keuzes:
Na de baan van Beneluxspoor en hun principe te hebben gezien wilden we in elk geval geen ovalen waar een paar treinen tegengesteld rijden, maar we wilden ook niet ter plekke actief de treinen steeds in de gaten houden en besturen. Eenmaal opgezet moest het rijden en blijven rijden (storingen en ontsporingen daargelaten). Ook wilden we geen computerbesturing want dan moeten we terugmeldingen inbouwen en krijgen we problemen met de logische volgorde van S88 en daardoor inflexibiliteit met inzet van de modules. Loconet zou dit kunnen oplossen, maar dat wilden we niet om de instap en ook de instapkosten zo eenvoudig en laag mogelijk te houden. Bovendien wilden we de eeuwigdurende discussie over het te gebruiken computerprogramma voorkomen. Verder vinden we het natuurgetrouw optrekken/afremmen in de huidige tijd wel een must.
Afspraken:
Presentatie op het 3railforum: Min of meer een verplichting is om de module die de leden bouwen ook te presenteren op het 3railforum. Alle leden hebben hierover dan ook een draadje, waarin ze hun idee presenteren en de vorderingen van de bouw laten zien. Kijk hier voor de verschillende draadjes.
Locatie: We hebben geen vaste locatie, dus iedereen neemt zijn spullen 's avonds weer mee. Momenteel komen we in Breda bij elkaar omdat dit “min of meer” centraal ligt. Deelnemers komen uit Wommelgem (B), Bergen op Zoom, Breda, Rhoon, Almere (2) , Zeist, Den Bosch en Cuijk.
Rijdend materieel: Het rijdend materiaal is eigendom van de modulebouwers persoonlijk. Er wordt afwisselend met ieders materiaal gereden. Voorwaarde die eraan gesteld wordt is: digitaal en geschikt MM, MM2, MFX en voor de remmodule (instellen Brake on DC).
Live-presentaties: Tot op heden hebben we de modulebaan laten zien op de ontmoetingsdag in Gent en gastendag in Den Bosch en voor de rest op gesloten dagen. Er zijn contacten om de baan te showen op andere evenementen, maar dat is nog niet zeker. Hierbij wel enige impressies.
Huidige lengte: Op dit moment zijn er 9 mensen actief die allemaal één (of meer) modules inbrengen. De totale lengte van alle modules (+BB) die op dit moment ingebracht kunnen worden is 17.8 meter. Dat is behoorlijk lang. Omdat we met die lengte niet overal terecht kunnen zijn er 2 bochten gemaakt waardoor we naar een U-opstelling kunnen. Hebben we een U van nog wel 8 x 4 meter. De treinen kunnen dus meters maken.
Moet je een complete module bouwen? Het liefst wel natuurlijk. Maar als je denkt van dat is een leuke club, maar ik wil geen module of die past niet in mijn auto, dan is er ook een oplossing. De bochten die we in het bezit hebben moeten ook “aangekleed” worden, evenals een keerlus met opstelsporen (180x120 cm) en ruimte voor industrie. Er zijn plannen om hier door middel van een software-programma automatische treinbewegingen te maken. Heb je daar soms interesse in, ook goed!
Nog enkele foto's:
Tot slot: Het gaat te ver om hier alle details vast te leggen, daar zijn andere kanalen voor. Kijk o.a. hier: 3railforum Modulebaan
Niks moet, maar veel mag. Het is de bedoeling dat we gezamenlijk plezier aan de hobby beleven. Dus lang niet altijd ligt de nadruk op sec de modules opbouwen en rijden. Het sociale verkeer eromheen is zeker zo belangrijk.
Heb je interesse om mee te doen ? Neem vrijblijvend contact op met een van onze leden ! De adressen vindt je in eerder genoemde link ! |