Het is nu :

Hoeveel mensen zijn online...

Forum

Er zijn  gasten en  leden online

Website

Er zijn 15 gasten en 0 leden online

Laatste posts op het forum:

No posts were found

Column nov 2008 - Voorbereidingen van een machinist

 

nov08-001Hallo iedereen.

 

Er is aan mij gevraagd of ik iets wil schrijven voor deze kolom op de site.

 

Eerst zal ik even voorstellen: mijn naam is Raymond, en ben machinist bij de Nederlandse Spoorwegen. Dit werk doe ik nu 16 jaar, en nog steeds met veel plezier.

 

Om mijn dienst te beginnen, meld ik mij eerst aan via een pda, die wij railpocket noemen. Via een draadloos netwerk krijg ik alle gegevens binnen, zoals mijn dienstkaartje, gegevens waar er gewerkt wordt en andere gegevens die belangrijk zijn.

 

Als alles binnen is, start ik het programma op waar de gegevens zichtbaar zijn. Als eerste krijg ik mijn dienstkaartje te zien. Daarna is te zien waar er problemen zijn en waar er een snelheidsverlaging geldt.

 

In principe zie ik alle problemen in Nederland, maar alleen het gedeelte waar ik rij is interessant, dus dat klik ik aan. Het volgende scherm is eventuele wijzigingen op de dienst die al van te voren bekend zijn. Dit gebeurt maar zelden, en vaak moet je dan een nieuw dienstkaartje uitprinten bij de servicebalie.

 

Als ik dat allemaal heb bekeken, ga ik naar de trein. Maar eerst doe ik een lekker bak koffie.

 

nov08-002nov08-003 

We hebben 10 minuten de tijd om van begin van de dienst, naar de trein te lopen. Vaak ben ik wat eerder aanwezig om alles om mijn gemak te doen. Officieel moet ik 5 minuten voor vertrek aanwezig zijn bij de trein en 1 minuut voor vertrek helemaal klaar zijn met trein om te kunnen rijden. Je moet dan denken aan de trein klaarzetten, remproef nemen en de gsmr inzetten zodat de treindienstleider je kan bereiken.

 

De 1 minuut klaarstaan heeft te maken met een aanwijzing te kunnen aannemen om toch op tijd te kunnen vertrekken. Vroeger kreeg je nog wel eens een aanwijzing van de perronopzichter, maar nu komt hij altijd via de treindienstleider. Dit heeft te maken dat het eigenlijk 2 verschillende bedrijven zijn geworden.

 

Nu kunnen we de trein gaan rijden als het sein op groen komt en de hoofdconducteur de deuren dicht doet. De conducteur is de chef van de trein en dus eigenlijk de baas over de trein. Hij bepaalt in principe of het veilig is om de trein te rijden, maar het technische gedeelte ben ik de baas over. We zijn gewoon een team op de trein. Hij roept in principe de knooppuntenstations om en ik de tussenstations. Maar heeft hij het te druk, dan neem ik het omroepen over. Want ik vindt de omroep voor de reizigers zeer belangrijk.

 

Dit was de start van de trein. Mijn volgende kolom gaat meer over wat ik heb meegemaakt tijdens de rit en erom heen.

 

 Raymond (MCN)